NARVEENA A/P VADIVALU

Unit: S7
Major: BAHSA TAMIL
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera: NIKON D500

Monday, February 1, 2021


AMALI MENGGUNAKAN TENIK APERTURE

Saya telah mempelajari teknik aperture dalam elektif FTGK3013 pada hari ini. Saya juga mendapati pengetahuan tentang APERTURE salah salah aspek dalam menangkap gambar. Aperture dikenali sebagai
pembukaan iris pada lens diibarat sebagai mata manusia. Saya juga memahami fungsi Aperture dalam kemahiran fotografi adalah penetapan jumlah cahaya yang masuk. Unit F digunakan untuk mengira Aperture.Saya juga mendapati terdapat perbezaan dalam aspek Aperture iaitu lens yang bermula dari F1.14 sehingga F32. Terdapat juga lens yang mempunyai Aperture yang bermula dari F1.4 dan ada yang bermula dari F3.5.



Saya menangkap bunga untuk amali APERTURE saya dengan telefon pintar saya iaitu Huawei Nova 2I tanpa tripod . Saya juga memahami bahawa telefon juga menggunakan aspek Aperture dalam penangkapan gambera. Saya juga menggunakan Aperture yang mempunyai focal length yang berbeza supaya mengetahui focal length yang berbeza menghasilkan gambar yang berbeza walaupun kita menangkap sesuatu situasi ataupun benda yang sama. Ia dapat menghasilkan keunikkan dalam gambar tersebut. 

1. Gambar 1 yang saya telah menangkap mempyai F 0.95 
2. Gambar 2 yang saya telah telah menangkap mempunyai F 16
3. Gambar 3 yang saya telah  menangkap  mempunyai F1.2
4. Gambar 4 yang saya telah menangkap mempunyai F 16


0 comments:

Post a Comment